Niniejszy artykuł ma na celu dostarczyć wskazówki, jak osiągnąć wyższy poziom w grze Gomoku. Samo przeczytanie nic jednak nie da. Należy ćwiczyć i dążyć do wyznaczonego celu.

Zaczynajmy!

Najważniejsze aby spokojnie podejmować decyzję. Każdy ruch powinien być przemyślany. Jeżeli przeciwnik postawił nam otwarcie, mamy dwie możliwości. Możemy wybrać kolor (czarny lub biały) bądź dostawić dwa kamienie (biały i czarny). Kolor lepiej wybrać w sytuacji, gdy dobrze znamy postawione otwarcie, bądź kamienie na planszy są blisko siebie i żadna ze stron nie ma widocznie wyraźnej przewagi. W sytuacji gdy żadne z powyższych kryteriów nie jest spełnione, lepszym rozwiązaniem jest dostawienie dwóch kamieni.

Wybór koloru jest bardzo ważny. Błąd na początku partii może w najlepszym wypadku zmusić do desperackiej obrony, a w najgorszym doprowadzi do szybkiej porażki.

A-B-C-D-...-Z

Gra ruszyła i naprzemiennie stawiamy ruchy. Gomoku jest grą logiczną, dlatego przemyśl swój ruch zamiast grać szybko, bez namysłu. Podjąłeś decyzję i chcesz położyć kamień na gobanie? Wstrzymaj się! Dobrych graczy od reszty odróżnia to, czy starają się przewidzieć bieg wydarzeń i jak wiele ruchów wprzód te przewidywania sięgają. Staraj się myśleć za dwie osoby. Czym odpowiedziałbyś, gdyby to rywal postawił teraz ruch? Jeżeli w Twojej głowie powstał zarys dwóch najbliższych ruchów, jesteś na dobrej drodze.

Style gry.

Generalnie wyróżniam 3 style gry: ofensywny, defensywny i zbalansowany.

a) ofensywny

Polega na szybkim przejęciu inicjatywy, której zwieńczeniem jest wygranie partii. Jeżeli nasz przeciwnik jest słabszy, powinniśmy sensownie wyprowadzać atak i powiększać swoją przewagę na planszy. A co jeśli rywal nie odstaje umiejętnościami, a nawet nas przewyższa? Ofensywnie można grać z każdym, zmniejsza się tylko margines błędu. O ile słabszy przeciwnik może nie wykorzystać naszego błędu w ataku, tak mocniejszy może skutecznie skontrować. Jeżeli nie jesteś pewny wygranej, nie atakuj frontalnie. Staraj się łączyć kamienie w taki sposób, aby przeciwnik nie wiedział jak Cię zablokować. Czasami wystarczy po prostu dać szansę się pomylić.


b) defensywny

Styl defensywny jest przeciwieństwem ofensywnego. Nie chodzi tu o przejęcie inicjatywy, lecz zagęszczenie pola, które ma uniemożliwić łączenie kamieni oponenta. Często sprowadza się to do sytuacji, w której jeden z graczy umiejętnie blokując nie tylko unika zagrożenia, lecz wykorzystując błąd przeciwnika jest w stanie wyprowadzić zwycięską kontrę. Styl częściej wykorzystywany na krótsze czasy, gdzie presja upływających sekund oraz popełnienia błędu jest większa.

c) zbalansowany

Najbardziej wyważony styl gry, w którym to sytuacja na planszy (bądź sposób gry przeciwnika) wpływa na typ zagrania. Jeżeli jest okazja aby zaatakować - atakuj. W przypadku gorszej sytuacji na planszy możesz zagrać bezpieczniej.

Koniec gry, do następnego razu.

Skończyłeś grę na dziś i wracasz do innych spraw? Nie rób tak! Gomoku to gra logiczna, ale bez względu na parametry czasowe, na pewno popełnisz jakiś błąd. Na spokojnie przejrzyj partię i zobacz, co można było zagrać lepiej. Może przeważałeś, ale jeden zły ruch sprawił, że straciłeś inicjatywę i przegrałeś? Nie przewidziałeś ruchu przeciwnika? Zastanów się, dlaczego zagrał akurat tutaj. Zagrałbyś tak samo, czy znając wynik zmieniłbyś ten konkretny ruch? Pamiętaj, że zawsze jest coś, co można poprawić. O ile nie jesteś w stanie sam tego ocenić, możesz poprosić kogoś bardziej doświadczonego, czy nie zechciałby Ci pomóc z daną pozycją. Możesz też skorzystać z programów do gry w celu analizy partii. Wiedz jednak, że lepiej jest zrozumieć dany ruch, niż ślepo odtwarzać cudze zagrania (nawet jeśli przynoszą pożądany rezultat).

29.05.2017

Zukole.

Real time web analytics, Heat map tracking